Balıkesir Üniversitesi (BAÜN) Necatibey Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı akademisyenlerinden Prof. Dr. Gürhan Durak, Doç. Dr. Semiral Öncü ve Eğitim Programları Anabilim Dalı akademisyenlerinden Doç. Dr. Harun Çiğdem’in de içerisinde yer aldığı akademisyenlerin imzasını taşıyan çalışma, üretken yapay zekaya yönelik öğrenci tutumlarının ölçülmesine ilişkin alanyazına önemli katkılar sundu.

Balıkesir Üniversitesi akademisyenlerinden Prof. Dr. Gürhan Durak, Doç. Dr. Semiral Öncü, Doç. Dr. Harun Çiğdem ve İzmir Demokrasi Üniversitesi akademisyenlerinden Doç. Dr. Serkan Çankaya tarafından yürütülen “Development and Validation of the Scale for Attitudes Towards Generative AI (SAGAI)” başlıklı çalışma, uluslararası dergi sıralamasının en üst dilimi olan Q1 ölçeğindeki “European Journal of Education” dergisinde yayımlandı.

Çalışma hakkında bilgi veren Prof. Dr. Gürhan Durak, üretken yapay zekâ teknolojilerinin eğitimde hızla yaygınlaşmasının, bu teknolojilerin öğrenciler tarafından nasıl algılandığı ve benimsendiği sorusunu da beraberinde getirdiğini belirterek, bu ihtiyaca yanıt vermek amacıyla yürütülen çalışmada, öğrencilerin üretken yapay zekâya yönelik tutumlarını çok boyutlu biçimde ele alan SAGAI adlı bir ölçek geliştirdiklerini ifade etti.

Yaklaşık iki yıllık yoğun bir araştırma sürecinin ürünü olan ölçeğin; öğrencilerin üretken yapay zekâyı algılanan yarar, beklenti, yeterlik ve kaygı boyutları üzerinden nasıl değerlendirdiklerini ortaya koymayı amaçladığını aktaran Prof. Dr. Durak, böylece üretken yapay zekânın tek yönlü bir teknoloji algısının ötesinde, öğrencilerin deneyimleri ve tutumları çerçevesinde bütüncül olarak ele alındığını dile getirdi.

Üretken yapay zekânın çoğu çalışmada sınırlı boyutlar üzerinden ele alındığını vurgulayan Prof. Dr. Gürhan Durak, bu çalışmada teknolojiyi öğrencilerin gözünden, farklı tutumsal boyutlarıyla birlikte değerlendirmeye çalıştıklarını ve ölçeği sağlam kuramsal temellere dayandırdıklarını ifade etti. Bu yönüyle SAGAI’nin, üretken yapay zekâyı eğitim bağlamında birçok boyutuyla ele alan en kapsamlı ölçeklerden biri olduğunu düşündüklerini kaydetti.

Araştırma bulgularına da değinen Prof. Dr. Durak, öğrencilerin üretken yapay zekânın sunduğu olanaklara ve gelecekte eğitimde üstleneceği role genel olarak olumlu yaklaştığını, ancak özellikle etik kullanım ve olası riskler konusunda temkinli tutumların da sürdüğüne işaret etti.

Geliştirilen SAGAI ölçeğinin, eğitim kurumları ve araştırmacılar için öğrencilerin üretken yapay zekâya yönelik tutumlarını sistematik ve bütüncül biçimde analiz edebilecekleri güçlü bir araç sunmayı hedeflediğini belirten Prof. Dr. Gürhan Durak, ölçeğin farklı eğitim düzeylerinde ve bağlamlarda kullanılmasıyla üretken yapay zekâ teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkilerinin daha sağlıklı biçimde değerlendirilebileceğini sözlerine ekledi.

Makale bağlantı adresi: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ejed.70415

(Balıkesir Üniversitesi)