İtalya Floransa’da İtalyan heykeltraş Giambologna tarafından taşa oyulan Apenin Heykeli var.
Google’a bir yazın; bakın.
1579 yılında yapmış Giambologna.
Sosyal medyada karşımıza çıktığında; bir kez daha geçmişteki zevk ve inceliğin ne kadar dorukta olduğunu farkettik.
Günümüz insanı bilim ve teknolojide inanılmaz bir hızla ilerlerken geçmişin sanat ve mimarisini neden bugünden daha çok beğeniyor?
Sanat insanın ruhudur.
Bugün robot haline dönüşen insanların ruhu çekilip gittiğinden midir artık öyle güzel eserleri sıklıkla göremememizin sebebi?
Yahut siyasetin kalitesinin düşmesinden mi?
Ne alakası var demeyin, seçtiğiniz yöneticinin sanatla ilgisi yoksa ne beklersiniz ki?
İhtimal öyle.
Örnek de Ankara işte en gözönünde.
Şehrin girişlerine bir garip kapılar…
Lüzumsuz harcamalar…
Sanat desen yok, mimari desen yok, tarihli özdeşlik desen yok.
Avrupa’nın aydınlanma sürecinde rönesans ve reform dönemi eserlerine bakın…
Ama Avrupa’ya kadar gitmeye de gerek yok…
Efes’e bakın..
Sümela’ya..
Selimiye’ye..
Apollon’a bakın.
İşte Apenin Heykeli.
Ne rönesansı, çok daha evvel, 1579 yılında yapmış sanatçı.
Bugün bizim tarihi eserlere neler ettiğimizi hatırlayın bir de…
Kalelere pimapen pencereler mi ararsınız, tarihi merdivenlere bir güzel fayans döşeyen mi?
Hangi birini saysanız saç baş yoldurur türden.
Mısır Piramitleri’nin gizemini, nasıl yapıldığını çözemedi daha insanoğlu.
Daha neleri var?
Nereye baksanız eski zamanların güzelliği.
Bugüne bakın…
Mimar Sinan’ın camilerinden hangi tekiyle kıyaslayabilirsiniz bugün yapılan camilerimizi?
İstisnai birkaç özel ve önemli olanları bir kenara koyun pek çoğu Dubai (!) tarzı bir garip minareler…
Heykele tüküren siyasetçiler var bizde…
Bir de Eskişehir gibi her heykelin bronzdan yapıldığı nadir istisnalar…
Plastik heykeller var pek çok şehirde gördüğümüz.
Tepki geldikçe kaldırılan.
İşin tuhaflığı da tam orası zaten.
O plastik çirkinlikleri nasıl koydurur insan?
Tükenmez bir zevksizlik deryası olmuş yurdun her köşesi…
Eskişehir istisna.
Zaten billboardlara koymuş Eskişehir kısa ve öz: “Şehir, Eskişehir’dir” diye.
Hedeften vuruş.
Yönetici farkı.
Bilim insanı, sanat insanı…
Yönetenin elinde şekilleniyor şehirler, ülkeler…
Büyükerşen, Türkiye’nin nazar boncuğu.
Sanatla güzelleşir şehirler.
Maziyi aramamız o yüzden.
Yorum yapın