RÜYA GERÇEK OLDU

“Çanakkale Boğazı’na Köprü Yapsalar Dedik Yıllarca”

Balıkesir’den Trakya’ya geçmek bana en zor gelen olaylardan biri idi. Genellikle Bandırma tarafından giderdim. Çardak’tan gemiye biner karşıya geçerdim. Benim için en kısa yol burası idi. Ancak; uzun sıra kuyruğu, sıranın işlememesi, taşıma araçlarının (kamyon-tır vb.) rastgele park etmesi ve sıranın ilerlemesini zorlaştırmaları, karşıya geçmek için saatlerce beklemek ve sık sık meydana tartışmalar hatta kavgalar köprünün açılması ile birlikte ortadan kalkacak. Burada zor duruma düşecek olan o civardaki esnaf. Birden araç trafiği ortadan kalkacak ve artık çoğu kişi aracından inip buranın kokoreci çok meşhur dedikten sonra bir koşu kokoreç almaya gitmeyecek. Bu köprü işi iyi oldu. Köprü uzunluğuna bakarsanız geçiş ücretinin 250 lira olacağını tahmin ediyorum. Henüz bin fiyat açıklaması yapılmadı. Bu köprünün Balıkesir'e olan ekonomik katkısını unutmayalım. Artık Çanakkale’ye gidip gelmek ve Çanakkale Boğazını geçmek çok kolay olacak.

KÖPRÜNÜN TARİHÇESİ ve ÖZELLİKLERİ

“1915 Çanakkale Köprüsü”

Çanakkale Boğazı'na köprü yapma düşüncesi ilk kez 1984-1989 yılları arasında ortaya atıldı. Daha sonra 1994'te tekrar gündeme gelen köprü projesi için 1995'te ihaleye çıkıldı. 18 yabancı firmanın katıldığı ihaleyi kazanan firma, projenin yapılabilir olmadığını belirterek projeden çekildi.

3 Mart 2016 tarihinde dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, yeniden gündeme alınan köprünün adının 1915 Çanakkale Köprüsü, olacağını açıkladı. 26 Ocak 2017 Perşembe günü, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün ihalesini, en kısa işletme süresini teklif eden Daelim (Güney Kore) – Limak – SK (Güney Kore) – Yapı Merkezi OGG kazandı. İhale sürecinin tamamlanmasıyla, köprünün temeli 18 Mart 2017 tarihinde Başbakan Binali Yıldırım, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan ve Güney Kore Altyapı ve Ulaştırma Bakanı Ho-In Kang'ın da katıldığı törenle Lapseki’de atıldı.[5] 16 Mayıs 2020'de köprünün kuleleri tamamlandı.

Lastik tekerlekli araçların geçebileceği köprünün orta açıklığı 2.023 m, toplam uzunluğu 3.563 m olacaktır. Bu orta açıklık uzunluğu ile köprü, Japonya'daki Akashi Kaikyō Köprüsü'nü 32 metre geçerek dünyanın en uzun asma köprüsü unvanını alacaktır. Orta açıklığı cumhuriyetin 100. yılına atfen 2.023 metre olarak belirlenmiştir. İki çelik kulesi olan köprünün kule yüksekliği 318 metredir. Kule yüksekliği ise, Osmanlı ordusunun Çanakkale Savaşında 18 Mart 1915'te aldığı galibiyetine atıfla, üçüncü ayın on sekizinci günü anlamına gelecek şekilde, 3 ve 18 sayılarından oluşturulmuştu. Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolunun bir parçası olacak olan köprü, Silivri'deki O-3 ve O-7 ile Balıkesir'deki O-5 arasında bağlantı kurulmasını sağladı.