Site rengi

Tasarım

Geniş
Kutulu
Demokrat Gazetesi Balıkesir

KÖY ENSTİTÜLERİ!

Hüseyin Gündoğdu

Hüseyin Gündoğdu

Türkiye Cumhuriyeti’nin çok önemli eserlerinden olan ‘’KÖY ENSTİTÜLERİ’’ 17 Nisan 1940 yılında açılmaya başlanır. Taklit olmayan, benzersiz ve milletin sevgisi ile yüklü olup, üretkenliği her alanda ön plana almış, milli kalkınmamızı temel prensip edinerek Türk Milli Eğitiminde yerini almıştır.

Ülkemizde 1930 yılında var olan 40 000 köyün, 35 000’de öğretmen yoktu.

Mustafa Kemal ATATÜRK, köy eğitmen kursları önerisi olan, bu projeye Hasan Ali Yücel ve İsmail Hakkı Tonguç sahip çıkarlar, 17 Nisan 1940 yılında çıkarılan yasa ile dünyanın en özgün eğitim atılımını uygulamaya geçirirler.

Hasan Ali Yücel, Köy Enstitülerini şöyle ifade eder: ’Biz, İstiklal mücadelesinden itibaren sosyal hayatımızda yaptığımız büyük devrimleri köylere götürecek adam yetiştirmek isteriz. Çünkü ümmet devrinin böyle bir adamı vardır. Bu da imamdır. İmam, insan doğduğu vakit kulağına ezan okuyarak, vefat ettiği mezarının başında telkin verene dek, doğumundan ölümüne kadar bu cemiyetin manen hakimidir. Bu manevi hakimiyet, maddi tarafa da intikal eder. Çünkü köylü hasta olduğu vakit de sual merci imam olur.

Biz imamın yerine, köye devrimci düşüncenin adamını göndermeyi isteriz.’’ demiştir.

İsmail Hakkı Tonguç da şöyle der: ‘’ Köylüye bir şey öğretebilmek için ondan bir çok şey öğrenmek gerekir’’ demiştir.

Bu düşünceyle yola çıkarlar ve Cumhuriyet için fedakarca hizmet etmekten kaçınmayacak gençlerin yetişmesi için, kısa sürede 21 adet Köy Enstitüsü açılır. Açık kaldıkları sürede 20 binin üzerinde öğretmen yetiştirirler. Bu öğretmenler arasında Fakir Baykurt, Mehmet Başaran, Talip Apaydın gibi, Türk Edebiyatına büyük katkı veren isimler vardır.

Köy Enstitülerin açılma amaçlarının en önemli nedeni Şehirli eğitimli öğretmeni, köyde okuma yazma bilmeyen insanlara göndermek ve buralarda uzun süre tutabilmek imkanı olmadığını görmüşlerdir. O günün koşullarında köylerde bakkal-fırın gibi imkanlar da yoktu. Bu zorlu şartlarda köylerde bakkal-fırın gibi imkanlarda yoktu. Bu zorlu şartlarda hizmet üretmeleri de çok zordu.

Halbuki bu devrimci insanlar, Köy enstitülerinden eğitim alanlar, köylerinde eğitim verecekleri bilinci ile eğitimlerini tamamlayıp köylerine dönmüşler.

Köylerde eğitimin yanında köylüye her yönden yol gösterici olmuşlardır. Köy Halkı ile birlik ve bütünlük oluşturabilmişler. Bu tablo birilerini rahatsız eder. Üstelik Köy enstitüleri daha emekleme dönemindedir.

Bir süre daha yaşam şansı bulabilseydi. Ülkemizin refahına ve gelişmesine çok daha büyük katkı vereceği muhakkak olacaktı.

Dönemin Van Milletvekili Merhum Kinyas Kartal şöyle özetliyor: ‘’ 258 köyüm vardı ve hepsine de hakimdim. Devletten çok bana bağlıydılar, her dediğimi yaparlardı. Ancak köylere öğretmenler gelince, benim gücümden başka güçlerin de olduğunu fark ettiler. Demokrat Parti ile pazarlığa girdik, böylece  KÖY ENSTİTÜLERİNİ kapattık.’’

Merhum Kinyas Kartal, Köy enstitülerinin kapatılma nedenini çok güzel anlaşılır bir şekilde bir cümleyle açıkça belirtmiştir. Dolayısıyla fazla söze hacet kalmadan kapatılma nedenini açıklamıştır.

17 Nisan 1954 yılında Cumhuriyetimize her açıdan değer katan KÖY ENSTİTÜLERİ kapatılmıştır.

Böylece gelişen, zenginleşen ve refah düzeyi yükselen ülkemizin önü böylece kapatılmıştır.

Hepinize sağlıklar diliyorum!!!

Please follow and like us:
Please follow and like us:
BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 2 YORUM
  1. Gönül dedi ki:

    Aydınlamada korkan bir millet yok olmaya mahkumdur.
    Köy Ensitütülerinde yetişen ogretmenler köye sanati bilimi ve teknolojiyide götürüyorlardı dogal olarak köylulerin uyanmasını istemeyen egemen güçler bu egitim kurumlarini kapattı
    Edebiyat dünyasında müzik dünyasında iz bırakanların çoğu köy ensitütuleri mezunlardir.. Kalemine yüreğine sağlık doktor

  2. Ertan Ulusoy dedi ki:

    Hüseyin Bey, doğruları çok güzel yazmışsınız. Köy Enstitüsü mezunu babam bu yazınızı okuyabilseydi size çok teşekkür ederdi.

BİR YORUM YAZ
gazete