Site rengi

Tasarım

Geniş
Kutulu
Demokrat Gazetesi Balıkesir

Savaştepe yoluna HAY MAŞALLAH!

Özcan Özakbaş

Özcan Özakbaş

Yılan hikayesine dönmüştü de..

Balıkesir-Savaştepe yolu için pek çok iktidar uğraştı durdu, ama yolun yapım işi AK Parti iktidarına nasip oldu. Dün milletvekili Adil Çelik’ten gelen müjdeli habere fazlasıyla sevinenlerdenim. Çünkü o yoldan gelip giderken çilesini çekmek kolay değil. Yolun bozukluğu bir yana o kadar çok tehlikeli viraj var ki, hele gece yolculuğu daha da tehlikeli bir hal alıyor.

Anladığım kadarı ile yol en son teknoloji ile modern bir şekilde yapılıyor ve önümüzdeki yıl içinde tamamlanacak, trafiğe açılacak.

Yıl haberinin asfalt yapımı ile ilgili bölümlerindeki “bitümlü sıcak karışım”, “bitüm” ve “sathi kaplama” gibi uygulamaların ne anlama geldiğini merak edip araştırdım. Sanıyorum pek çok okuyucumuzun da bilmediği bu üç yol malzemesi ve kaplama bilgisini sizlerle paylaşayım istedim.. Şöyle ki;

Bitüm maddesi nedir, nasıl oluşur?

Ham petrolün doğal çökmesiyle veya rafinerilerde damıtılması yolu ile elde edilen hidrokarbon bileşimli rengi koyu kahverengi ile siyah arası değişen katı, yarı katı veya sıvı hallerde bulunabilen bir maddedir. Özetle işlenmemiş petrolün dibinde kalan kısımdır.

Bitümlü Sıcak Karışım Üretimi

Bir BSK üretiminde, 145-160ºC sıcaklıkta kurutulmuş ve ısıtılmış agregayla, yaklaşık aynı sıcaklığa kadar ısıtılarak viskoz sıvı hale getirilmiş bitüm, karışım dizaynı oranlarına uygun olarak plentte karıştırılmaktadır.

Sathi kaplama ne demektir?

Öz Ekonomik oluşları, hızlı bir şekilde yapılabilmeleri, kısa sürede trafiğe açılabilmeleri, kayma direnci yüksek düzgün bir yüzey sağlamaları gibi belli başlı avantajlarından dolayı en çok kullanılan asfalt kaplamaların başında sathi kaplamalar gelmektedir. Türkiye, Güney Afrika, Avustralya, Yeni Zelanda, İngiltere gibi ülkelerde sıkıştırılmış granül zemin üzerine yaygın olarak kullanılmaktadır. Özellikle Türkiye’de 67 333 km’yi bulan karayolu ağının 39 333 km’lik önemli bir kısmı sathi kaplamalı yollardan oluşmaktadır. Sathi kaplamalar aynı zamanda bitümlü sıcak karışım kaplamalar için koruyucu ve iyileştirme amaçlı olarak da yaygın kullanılan bir kaplama türüdür. Sathi kaplamaların performansı, yapım öncesinde ve sonrasında, bitümlü sıcak karışımlardan farklı olarak çok sayıda faktörden etkilenebilmektedir. Sathi kaplamalar için literatürde çok farklı yapım teknikleri bulunmaktadır. Fakat Türkiye’de yaygın olarak tek kat ve çift kat sathi kaplama uygulamaları tercih edilmektedir. Sathi kaplamalarda agreganın yapışma performansı yapıldığı yolun trafik hacmi, konumu, tatbik edilen agreganın nominal boyutu ve yapım yöntemi vb. faktörlerden önemli ölçüde etkilenmektedir. Bu çalışma kapsamında üç farklı tür agrega ve iki farklı bağlayıcı kullanılarak agregaların ısıtılmasının sathi kaplama yapışma performansına olan etkisi Vialit yapışma ve Nicholson soyulma deneyleri ile araştırılmıştır. Sonuçlar, sıcak agrega ile sathi kaplama uygulamasının adezyon performansını iyileştirdiğini göstermektedir.”

Peki adezyon performansını iyileştirme neymiş, bir de ona bakalım..

Adezyon yapışma

Adezyon da kohezyon da yapışma anlamına gelir. Adezyon farklı türdeki moleküllerin birbirini çekmesidir, bir maddenin başka türde bir maddeye yapışmasıdır, bu nedenle yapışma da denir. Suyun dağılmasını önleyen ve damla halinde bir arada durmasını sağlayan su molekülleri arasındaki kohezyon kuvvetidir.

Please follow and like us:
Please follow and like us:
BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
YAZARIN SON YAZILARI
Enteresan! - 14 Aralık 2020
NE BORUYMUŞ! - 10 Eylül 2020
ROMA KALINTISI - 8 Eylül 2020
Maskeli hayat - 26 Ağustos 2020
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ
gazete